arrow back icon
ikonka kalendarza

14 sierpnia 2025

Trzy pokolenia, jeden dyżur - jak X, Y i Z dogadują się w zespole?

Na jednym dyżurze spotykają się pielęgniarki z trzech różnych pokoleń – każde z nich wychowane w innych realiach, z innymi doświadczeniami, stylem pracy i podejściem do pacjenta. Pokolenie X ceni stabilność i doświadczenie, Y wnosi świeże spojrzenie i technologiczną swobodę, a Z – energię i odwagę do zmian. Jak połączyć te różnice?

Współczesne zespoły pielęgniarskie w Polsce i na świecie stają się coraz bardziej zróżnicowane pod względem wieku, a w konsekwencji – doświadczeń, wartości i stylów komunikacji. Na jednym oddziale często współpracują pielęgniarki z pokolenia X, dla których lojalność i hierarchia są kluczowe, z Millenialsami (pokolenie Y) ceniącymi elastyczność i partnerskie relacje, oraz najmłodszymi przedstawicielami pokolenia Z, którzy wychowali się w świecie nowych technologii i oczekują szybkiej informacji zwrotnej.

Ta wielopokoleniowość zespołów jest zarówno szansą, jak i wyzwaniem – różne style komunikacji mogą wzbogacać współpracę, ale także rodzić napięcia i nieporozumienia, jeśli nie są właściwie rozumiane i zarządzane. W artykule przedstawiamy kluczowe różnice w podejściu do pracy i komunikacji pielęgniarek z pokoleń X, Y i Z, a także podpowiadamy, jak budować skuteczną, zgraną współpracę w zespołach wielopokoleniowych.

Struktura wiekowa pielęgniarek w Polsce – co mówią dane?

Według raportu Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych opublikowanego w 2023 roku, średnia wieku pielęgniarek w Polsce wynosiła 54 lata. Dane pokazują wyraźne przesunięcie struktury wiekowej w stronę starszych grup:

  • Najwięcej pielęgniarek jest w grupie wiekowej 51–60 lat, która stanowi aż około 37% całej populacji zawodowej.

  • Pielęgniarki w wieku powyżej 60 lat to niemal 20% wszystkich aktywnych zawodowo, co oznacza, że co piąta pielęgniarka jest bliska wieku emerytalnego lub pracuje pomimo jego osiągnięcia.

  • Grupa w wieku 41–50 lat liczy ok. 30% pielęgniarek.

  • Najmłodsze grupy wiekowe, czyli pielęgniarki do 40. roku życia, stanowią zaledwie 13% całego środowiska.

Co istotne, od kilku lat obserwuje się trend rosnącej średniej wieku pielęgniarek – jeszcze w 2010 roku średnia ta wynosiła 47 lat, co pokazuje, że od tego czasu systematycznie się starzejemy jako grupa zawodowa.

Te dane wyraźnie wskazują na ryzyko luki pokoleniowej: pielęgniarek z pokolenia Z jest bardzo mało, a w kolejnych latach coraz większy odsetek personelu będzie przechodzić na emeryturę. To ogromne wyzwanie dla systemu ochrony zdrowia w Polsce – zarówno pod kątem zapewnienia odpowiedniej liczby personelu, jak i zbudowania zespołów zdolnych do współpracy między różnymi pokoleniami.

Pokolenie X (urodzeni ok. 1965–1980) – strażnicy stabilności i jasności

Nazwa „Pokolenie X” została spopularyzowana w latach 90. przez kanadyjskiego pisarza Douglasa Couplanda i symbolizuje grupę ludzi dorastających w czasach niepewności gospodarczej i społecznej. W pielęgniarstwie pokolenie X to osoby, które z jednej strony pamiętają świat bez cyfryzacji, a z drugiej zdołały się do niej przystosować.

Charakterystyczną cechą tej grupy jest pragmatyzm i lojalność. Pielęgniarki z pokolenia X cechuje odpowiedzialność i rzetelność, a także umiłowanie do stabilności zawodowej i jasnych zasad. Wolą konkrety i unikanie niepotrzebnego zamieszania, co sprawia, że są filarem porządku i przewidywalności w zespołach. Zwykle są samodzielne, ale cenią sobie klarowne struktury i hierarchie. Wyzwania dla tego pokolenia to często konieczność szybkiego adaptowania się do dynamicznych zmian technologicznych i organizacyjnych w służbie zdrowia.

Pokolenie Y / Millenialsi (urodzeni ok. 1981–1996) – cyfrowi gracze zespołowi

Nazwa „Millenialsi” wywodzi się z okresu ich dojrzewania w okolicy roku 2000 – tysiąclecia (millennium). To pierwsze pokolenie w pełni wychowane w erze cyfrowej, które od dziecka miało dostęp do komputerów i internetu.

Millenialsi to pokolenie otwarte, ciekawe świata i ceniące współpracę. W pielęgniarstwie często łączą znajomość technologii z umiejętnością budowania relacji w zespole. Zależy im na poczuciu sensu pracy i równowadze między życiem prywatnym a zawodowym. Jednocześnie są elastyczni i nastawieni na rozwój, co sprawia, że chętnie podejmują inicjatywy i wprowadzają innowacje w środowisku pracy.

Wyzwania Millenialsów to zmierzenie się z biurokracją oraz sztywnymi strukturami organizacyjnymi, które często postrzegają jako ograniczające kreatywność i efektywność. Często potrzebują też jasnych celów i wsparcia mentorskiego w rozwoju zawodowym.

Pokolenie Z (urodzeni ok. 1997–2012) – urodzeni w erze technologii z potrzebą autentyczności

Pokolenie Z to grupa urodzona i wychowana w erze smartfonów, mediów społecznościowych i błyskawicznego dostępu do informacji. Nazwa „Zetki” lub „Zoomersi” podkreśla ich szybkość i umiejętność działania w świecie natychmiastowej reakcji. To pokolenie charakteryzuje się wysoką cyfrową biegłością, adaptacyjnością oraz potrzebą autentyczności. W pielęgniarstwie Zetki często wnoszą nową energię, świeże spojrzenie na technologię i sposób pracy. Cenią sobie transparentność, chcą mieć realny wpływ na swoją pracę i środowisko, w którym funkcjonują. Są gotowi eksperymentować i szybko się uczyć, ale też oczekują, że praca będzie zgodna z ich wartościami i sensem życia.

Wyzwania pokolenia Z to często niższa tolerancja na monotonię i sztywne procedury, a także potrzeba ciągłego wsparcia i jasnej informacji zwrotnej. Potrzebują również zrozumienia ze strony starszych kolegów, którzy czasem mogą postrzegać ich jako zbyt niecierpliwych lub wymagających.

Bariery komunikacyjne wynikające z różnic pokoleniowych

W wielopokoleniowych zespołach pielęgniarskich współpracują osoby reprezentujące różne pokolenia – od Pokolenia X po Millenialsów i Pokolenie Z. Każde z nich wychowało się w odmiennych realiach społecznych, technologicznych i kulturowych, co wpływa na styl komunikacji, podejście do pracy czy rozwiązywania konfliktów. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla budowania efektywnej współpracy, poprawy jakości opieki nad pacjentem oraz minimalizowania nieporozumień.

Najważniejsze bariery komunikacyjne wynikające z różnic pokoleniowych w zespołach pielęgniarskich to:

1. Różnice w stylu komunikacji

Pokolenie X, wychowane w erze przedinternetowej, ceni sobie bezpośrednią, formalną komunikację, często preferując rozmowy twarzą w twarz lub e-maile (Smith i wsp., 2023). Millenialsi (pokolenie Y) są bardziej otwarci na komunikację cyfrową – korzystają z aplikacji mobilnych, komunikatorów i wideokonferencji, oczekując szybkiego feedbacku i transparentności (Jones & Lee, 2024). Pokolenie Z, natomiast, to digital natives, którzy preferują krótkie, szybkie wiadomości, często w formie wizualnej, jak memy, emotikony czy filmy (Garcia & Nguyen, 2025). Te różnice mogą prowadzić do frustracji i nieporozumień – na przykład, gdy pielęgniarka z pokolenia X uważa szybkie SMS-y za powierzchowne i nieprofesjonalne, a młodszy kolega postrzega długie e-maile jako nieefektywne.

2. Odmienne podejście do hierarchii i autorytetu

Pokolenie X zwykle przywiązuje dużą wagę do respektowania hierarchii i formalności w miejscu pracy. Dla nich jasna struktura organizacyjna i stanowcze polecenia są naturalne i oczekiwane. Millenialsi oraz Z częściej wyrażają sceptycyzm wobec tradycyjnej hierarchii, preferując bardziej partnerskie i otwarte relacje w zespole (Taylor & Brooks, 2023). Ta rozbieżność może prowadzić do napięć, gdy młodsze pokolenia oczekują większej autonomii, a starsi współpracownicy postrzegają to jako brak szacunku lub nieposłuszeństwo.

3. Różne oczekiwania wobec pracy i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym

Pokolenie X zwykle jest bardziej lojalne wobec pracodawcy, gotowe na nadgodziny i dużą odpowiedzialność. Millenialsi i Z stawiają natomiast większy nacisk na elastyczność, rozwój osobisty i równowagę między pracą a życiem prywatnym (Kowalska & Nowak, 2024). W praktyce może to oznaczać konflikty dotyczące dyżurów, zaangażowania czy sposobów motywacji.

4. Różne podejścia do rozwiązywania konfliktów i wyrażania emocji

Pokolenie X zazwyczaj woli rozwiązywać problemy w sposób bezpośredni, czasem konfrontacyjny, lecz konstruktywny. Millenialsi i Z mogą preferować unikanie konfliktów, poszukiwanie mediacji lub wyrażanie swoich emocji za pomocą mediów cyfrowych (White & Evans, 2023). To różne podejście może utrudniać szybkie i efektywne rozstrzyganie sporów w zespole.

Strategie efektywnej komunikacji między pokoleniami

1. Świadomość i edukacja

Badania García i wsp. (2024) podkreślają znaczenie szkoleń z zakresu kompetencji pokoleniowych dla zespołów medycznych. Znajomość cech i preferencji komunikacyjnych ułatwia budowanie wzajemnego zrozumienia.

2. Elastyczność w narzędziach komunikacji

Zespół powinien korzystać z różnych kanałów komunikacji, dostosowując je do odbiorców. Na przykład, ważne informacje mogą być przekazywane ustnie i potwierdzane pisemnie, co uwzględnia preferencje pokolenia X i Z jednocześnie (Lee et al., 2024).

3. Promowanie otwartego feedbacku i mentoringu

Młodsze pokolenia cenią sobie szybki i konstruktywny feedback, natomiast starsi członkowie zespołu mogą wprowadzać elementy mentoringu, które pozwalają dzielić się doświadczeniem (Nguyen & Smith, 2023).

4. Budowanie kultury inkluzywnej i szacunku

Liderzy zespołów powinni aktywnie promować wartości różnorodności i inkluzji, dbając o to, by każdy głos był słyszany i respektowany. To wpływa pozytywnie na morale i efektywność pracy (O’Connor et al., 2024).

5. Millenialsi - pomost pokoleniowy

Millenialsi, wychowani w okresie dynamicznego rozwoju technologii, ale jeszcze pamiętający tradycyjne formy komunikacji, mogą pełnić funkcję naturalnych mediatorów między pokoleniem X a pokoleniem Z. Potrafią lepiej rozumieć potrzeby i style pracy zarówno starszych, jak i młodszych członków zespołu, co czyni ich kluczowymi w łagodzeniu konfliktów i usprawnianiu przepływu informacji (Taylor & White, 2024).

Zespoły pielęgniarskie pełne są dziś przedstawicieli trzech pokoleń – i choć czasem brzmi to jak przepis na chaos, tak naprawdę może być świetną mieszanką! Pokolenie X wnosi stabilność i doświadczenie, Millenialsi potrafią łączyć stare z nowym, a Zetki wprowadzają świeże pomysły i technologiczną swobodę. Oczywiście, różne style komunikacji i podejście do pracy mogą prowadzić do zgrzytów – ale jeśli postawimy na otwartość, elastyczność i wzajemny szacunek, możemy stworzyć zgrany dream team. Zwłaszcza Millenialsi mają tu swoje pięć minut – mogą być jak tłumacze między światem analogowym a cyfrowym, pomagając starszym i młodszym lepiej się dogadać. Dzięki temu różnice pokoleniowe staną się atutem, a nie przeszkodą.

Materiały źródłowe:

  • Garcia, M., & Nguyen, T. (2025). Communication challenges in multigenerational nursing teams: Digital natives and digital immigrants. Journal of Nursing Management, 33(2), 145–153.

  • Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. (2023). Raport o stanie pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce w 2023 roku. https://nipip.pl/raport2023

  • Jones, S. A., & Lee, H. J. (2024). Bridging generational gaps: Effective communication strategies among nurses of generations X, Y, and Z. Nursing Administration Quarterly, 48(1), 20–28.

  • Kowalska, A., & Nowak, P. (2024). Wyzwania komunikacji w wielopokoleniowych zespołach pielęgniarskich w Polsce. Pielęgniarstwo XXI wieku, 23(1), 5–11.

  • White, J., & Evans, R. (2023). Conflict resolution styles among generations in nursing: Implications for practice. International Journal of Nursing Studies, 141, Article 104569.

Autor: Agata Kucharska-Bartocha

Ikona

Może Cię zainteresować również:

Blisko dziecka w spektrum. Pielęgniarka w świecie dziecka z autyzmem.

Blisko dziecka w spektrum. Pielęgniarka w świecie dziecka z autyzmem.

Ten artykuł to praktyczny zbiór najważniejszych informacji, które pomogą zapewnić bezpieczne i wspierające środowisko dla dzieci ze spektrum autyzmu – zarówno w szpitalu, jak i w gabinecie pielęgniarskim.

Przyczyny zachowań agresywnych u pacjentów – co powinna wiedzieć pielęgniarka?

Przyczyny zachowań agresywnych u pacjentów – co powinna wiedzieć pielęgniarka?

Dlaczego pacjent reaguje krzykiem, oporem lub agresją? Czy to wynik choroby, stresu, a może braku zrozumienia? Pielęgniarka często jako pierwsza musi stawić temu czoła. Poznaj przyczyny agresji i dowiedz się, jak reagować mądrze i bezpiecznie.

Dlaczego dorośli decydują się na pielęgniarstwo?

Dlaczego dorośli decydują się na pielęgniarstwo?

Co sprawia, że osoby z wieloletnim doświadczeniem w innych branżach podejmują decyzję o rozpoczęciu pracy w opiece zdrowotnej? Czy to potrzeba niesienia pomocy, osobiste doświadczenia, a może chęć stabilizacji zawodowej? W artykule przyglądamy się motywacjom osób, które postanowiły zostać pielęgniarkami i pielęgniarzami.

Jak przetrwać egzaminy końcowe? Maksimum efektów, minimum stresu

Jak przetrwać egzaminy końcowe? Maksimum efektów, minimum stresu

Egzaminy to nie tylko test wiedzy, ale też wytrzymałości psychicznej – zwłaszcza w zawodach medycznych, gdzie stawka jest wysoka, a materiału do opanowania nie brakuje. Czy można uczyć się skuteczniej, a przy tym nie dać się pokonać stresowi?

Dylemat sumienia: gdy koleżanka popełnia błąd

Dylemat sumienia: gdy koleżanka popełnia błąd

Co zrobić, gdy koleżanka z pracy – bliska, lubiana, zaufana – zaczyna przekraczać granice etyki zawodowej? Dylematy sumienia to codzienność w zawodach z misją, takich jak pielęgniarstwo. Gdzie kończy się lojalność wobec współpracownika, a zaczyna odpowiedzialność wobec pacjenta i zawodu? Ten tekst dotyka trudnych, ale ważnych pytań o granice milczenia, odwagi i etycznych wyborów.

Psychologia koloru w odzieży medycznej – co mówi nauka o pierwszym wrażeniu?

Psychologia koloru w odzieży medycznej – co mówi nauka o pierwszym wrażeniu?

Czy kolor fartucha może wpływać na to, jak postrzegają Cię pacjenci? Według badań – zdecydowanie tak. Barwy, które nosimy w pracy, nie tylko wyrażają nasz styl, ale także budują zaufanie, spokój lub… dystans. Sprawdź, co mówi psychologia koloru o pierwszym wrażeniu w środowisku medycznym i jak dobrać odcień, który działa na Twoją korzyść.

MMedykujemy sp. z o.o. ul. Wrońska 2, 20-327 Lublin,

NIP 9462751857, REGON 541264148

© Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. Dz.U. z 2025 r., poz. 24), o ochronie praw autorskich, materiały zawarte na stronie medykujemy.pl® w całości są własnością administratorów. Przekazywane informacje mogą być wykorzystywane wyłącznie w celach związanych z pracą własną, na podstawie informacji i materiałów uzyskanych na warsztatach/webinarach/aplikacji oraz nie mogą być przeprowadzane szkolenia wewnętrzne ani zewnętrzne o charakterze zarobkowym.

Ikonki źródło Ionicons

Obrazki źródło Pixabay

Śledź nas na: Facebooku i Instagramie