arrow back icon
ikonka kalendarza

10 lipca 2025

Jak przetrwać egzaminy końcowe? Maksimum efektów, minimum stresu

Egzaminy to nie tylko test wiedzy, ale też wytrzymałości psychicznej – zwłaszcza w zawodach medycznych, gdzie stawka jest wysoka, a materiału do opanowania nie brakuje. Czy można uczyć się skuteczniej, a przy tym nie dać się pokonać stresowi?

Egzaminy końcowe zbliżają się wielkimi krokami – to ten czas w roku, którego nikt nie wspomina z rozrzewnieniem. I słusznie, bo ilość materiału do nauki bywa przytłaczająca, a czasu zawsze zbyt mało. Stres sięga zenitu, a presja rośnie z każdą godziną. Na szczęście istnieją sposoby, które pozwolą lepiej przygotować się do sesji i nie stracić przy tym zdrowia psychicznego.

Korzystaj z dostępnych zasobów

Twoi wykładowcy i nauczyciele akademiccy poświęcili wiele czasu, by zapewnić Ci dodatkowe materiały pomocnicze. Warto z nich skorzystać – są stworzone właśnie po to, by ułatwić Ci naukę. Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na opanowanie całości niezbędnego materiału i unikniesz przykrych niespodzianek podczas egzaminu.

Nie ignoruj swoich słabych stron

Każdy z nas ma tematy, które lubi, i takie, które omija szerokim łukiem. Niestety, egzamin obejmuje wszystkie zagadnienia – także te mniej przyjemne. Dlatego właśnie w okresie przedegzaminacyjnym (a najlepiej jeszcze wcześniej) warto skoncentrować się na obszarach, które sprawiają Ci największą trudność.

Ucz się partiami – nie maratonem

Długie godziny nauki bez przerwy to prosta droga do przemęczenia i utraty efektywności. Lepszym rozwiązaniem jest dzielenie nauki na mniejsze sesje, przeplatane przerwami. Świetnie sprawdza się tu technika Pomodoro – ucz się przez 25 minut, potem zrób 5 minut przerwy, albo 50 minut nauki i 10 minut odpoczynku. Pamiętaj jednak, że to rozwiązanie nie dla każdego – jeśli wolisz uczyć się w dłuższych blokach, bez przerywania „flow”, również możesz to robić.

Zorganizuj przestrzeń do nauki i do odpoczynku

Psychologia mówi jasno – nasze otoczenie wpływa na koncentrację. Jeśli uczysz się w łóżku, Twój mózg będzie mylił sen z nauką. Dlatego dobrze jest wyznaczyć konkretne miejsce do nauki i inne do relaksu. Dzięki temu łatwiej Ci będzie się skupić podczas nauki i lepiej wypocząć w czasie przerwy.

Skoncentruj się na kluczowych zagadnieniach

Jeśli zaczynasz naukę tuż przed egzaminem, możesz czuć się przytłoczony. W takiej sytuacji warto przeglądnąć notatki i skupić się na głównych tematach omawianych przez wykładowców. Nie zawsze trzeba znać każdy szczegół – zrozumienie ogólnej idei pozwala często zdobyć wystarczającą liczbę punktów, by zaliczyć egzamin.

Ucz innych – nawet kota!

Jednym z najlepszych sposobów utrwalania wiedzy jest tłumaczenie jej innym. Możesz uczyć kolegę, mówić na głos do wyimaginowanej klasy albo nawet… tłumaczyć coś swojemu kotu.

Kiedy mówisz, aktywujesz inne obszary mózgu i szybciej zauważasz, czego jeszcze nie rozumiesz.

Nie zapomnij o dbaniu o siebie

Łatwo zapomnieć o sobie, gdy nauka zajmuje każdą wolną chwilę. Ale zdrowie psychiczne i fizyczne to fundament efektywnej pracy mózgu. Jedz regularnie, śpij co najmniej 7 godzin, ruszaj się, choćby krótko, i pamiętaj o chwili relaksu. Nawet najlepszy plan nauki nic nie da, jeśli zabraknie Ci sił, by go zrealizować.

Autor: Dr n. o zdr. Magdalena Korżyńska-Piętas, Prof. UM

Ikona

Może Cię zainteresować również:

Trzy pokolenia, jeden dyżur - jak X, Y i Z dogadują się w zespole?

Trzy pokolenia, jeden dyżur - jak X, Y i Z dogadują się w zespole?

Na jednym dyżurze spotykają się pielęgniarki z trzech różnych pokoleń – każde z nich wychowane w innych realiach, z innymi doświadczeniami, stylem pracy i podejściem do pacjenta. Pokolenie X ceni stabilność i doświadczenie, Y wnosi świeże spojrzenie i technologiczną swobodę, a Z – energię i odwagę do zmian. Jak połączyć te różnice?

Blisko dziecka w spektrum. Pielęgniarka w świecie dziecka z autyzmem.

Blisko dziecka w spektrum. Pielęgniarka w świecie dziecka z autyzmem.

Ten artykuł to praktyczny zbiór najważniejszych informacji, które pomogą zapewnić bezpieczne i wspierające środowisko dla dzieci ze spektrum autyzmu – zarówno w szpitalu, jak i w gabinecie pielęgniarskim.

Przyczyny zachowań agresywnych u pacjentów – co powinna wiedzieć pielęgniarka?

Przyczyny zachowań agresywnych u pacjentów – co powinna wiedzieć pielęgniarka?

Dlaczego pacjent reaguje krzykiem, oporem lub agresją? Czy to wynik choroby, stresu, a może braku zrozumienia? Pielęgniarka często jako pierwsza musi stawić temu czoła. Poznaj przyczyny agresji i dowiedz się, jak reagować mądrze i bezpiecznie.

Dlaczego dorośli decydują się na pielęgniarstwo?

Dlaczego dorośli decydują się na pielęgniarstwo?

Co sprawia, że osoby z wieloletnim doświadczeniem w innych branżach podejmują decyzję o rozpoczęciu pracy w opiece zdrowotnej? Czy to potrzeba niesienia pomocy, osobiste doświadczenia, a może chęć stabilizacji zawodowej? W artykule przyglądamy się motywacjom osób, które postanowiły zostać pielęgniarkami i pielęgniarzami.

Dylemat sumienia: gdy koleżanka popełnia błąd

Dylemat sumienia: gdy koleżanka popełnia błąd

Co zrobić, gdy koleżanka z pracy – bliska, lubiana, zaufana – zaczyna przekraczać granice etyki zawodowej? Dylematy sumienia to codzienność w zawodach z misją, takich jak pielęgniarstwo. Gdzie kończy się lojalność wobec współpracownika, a zaczyna odpowiedzialność wobec pacjenta i zawodu? Ten tekst dotyka trudnych, ale ważnych pytań o granice milczenia, odwagi i etycznych wyborów.

Psychologia koloru w odzieży medycznej – co mówi nauka o pierwszym wrażeniu?

Psychologia koloru w odzieży medycznej – co mówi nauka o pierwszym wrażeniu?

Czy kolor fartucha może wpływać na to, jak postrzegają Cię pacjenci? Według badań – zdecydowanie tak. Barwy, które nosimy w pracy, nie tylko wyrażają nasz styl, ale także budują zaufanie, spokój lub… dystans. Sprawdź, co mówi psychologia koloru o pierwszym wrażeniu w środowisku medycznym i jak dobrać odcień, który działa na Twoją korzyść.

MMedykujemy sp. z o.o. ul. Wrońska 2, 20-327 Lublin,

NIP 9462751857, REGON 541264148

© Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. Dz.U. z 2025 r., poz. 24), o ochronie praw autorskich, materiały zawarte na stronie medykujemy.pl® w całości są własnością administratorów. Przekazywane informacje mogą być wykorzystywane wyłącznie w celach związanych z pracą własną, na podstawie informacji i materiałów uzyskanych na warsztatach/webinarach/aplikacji oraz nie mogą być przeprowadzane szkolenia wewnętrzne ani zewnętrzne o charakterze zarobkowym.

Ikonki źródło Ionicons

Obrazki źródło Pixabay

Śledź nas na: Facebooku i Instagramie